זיהומים בחלל הפה

מחקרים מוכיחים – זיהומים בחלל הפה משפיעים על הבריאות שלנו!

חלל הפה הוא מצע גידול נוח לחיידקים, נגיפים ופטריות.  מערכת העיכול והנשימה, הקשורות לחלל הפה, משפיעות באופן ישיר על רובד החיידקים בחלל זה. בחלל הפה זוהו יותר מ-22 סוגים שונים של חיידקים ונוסף על כך סוגים שונים של פטריות ונגיפים.

קיימות מספר מחלות רב מערכתיות שהסימנים הקליניים הראשונים שלהן יכולים להופיע בחלל הפה, כמו: לוקמיה, תסמונת סיוגרן, מחלת בכצ'ט ועוד. למחלות אלו השפעה ישירה על רובד החיידקים הטבעי שנמצא בחלל זה. תהליכים זיהומיים ראשוניים בחלל הפה יכולים לגרום לפגיעה רב מערכתית.

בשנים האחרונות התפרסמו עבודות קליניות ומעבדתיות המחזקות את הטענה שלמחלות חניכיים יש קשר הדוק למחלות רב מערכתיות (מחלות לב, מחלות כליה ועוד), ניתן לקבוע בביטחון רב כי שמירה על היגיינה טובה של חלל הפה וטיפול במחלות חניכיים יכולים למנוע בעתיד מחלות כליה, מחלות כליליות וכלי דם!

מחלות לב וכלי דם

מחלות לב וכלי דם נגרמות מאוסף של גורמים גנטיים וסביבתיים. תהליכים דלקתיים בחלל הפה הם גורם סיכון להתפתחות פגיעה לבבית. מחקרים שערכו Bahekar וחב', אישרו את הקשר בין מחלות חניכיים ומחלות לב.

דלקת קרום פנים הלב חיידקית (Bacterial endocarditis)

חיידקים החיים באופן טבעי בחלל הפה, יכולים לחדור לזרם הדם ולהיצמד לשסתומי הלב (במיוחד במטופלים הסובלים ממום לב מולד או נרכש במסתמים) . ברגע שהחיידקים נצמדים לשסתומי הלב הם מתחילים להתרבות לייצר דלקת.

נמצא כי 10%-8% ממקרי דלקת פנים הלב קשורים לזיהום חלל . נוסף על כך, קיימת השפעה ישירה בין מחלת חניכיים פעילה לטיפולי שיניים חודרניים הכרוכים בדימום רב כגון- טיפולים כירורגים, ניתוחי חניכיים ואפילו הסרת אבנית. הדימום משמעותו פתיחה של כלי דם ועליית הסיכוי לחדירת חיידקים לזרם הדם ומשם להוביל לדלקת פנים הלב.

כיום, עלתה המודעות ואנשים הנמצאים בסיכון לפתח דלקת פנים לב נוטלים אנטיביוטיקה לפני טיפול שיניים חודרני על מנת למנוע את היצמדות החיידקיים לחלקי הלב

משקל לידה נמוך ולידה מוקדמת

לזיהום בעקבות דלקת בחניכיים יש יכולת להשפיע על תוצאות היריון. חומר המופרש ע"י חיידקים אלו (ליפופוליסכריד) , יכול לחצות את מחסום השליה ולגרום לשינוי בהרכב מי השפיר. השינוי ברמתם של חומרים מסויימים במי השפיר יכול לגרום ללידה מוקדמת ולתינוקות בעלי משקל לידה נמוך . מחקרים שונים הראו כי אימהות שההיריון שלהן הסתיים לפני המועד בשל צירים מוקדמים או מפקיעת קרומים מוקדמת נוטות להיות בעלות מחלות חמורות משל אימהות בעלות תינוקות עם משקל לידה תקין.

מחקר של Offenbacher מצא כי ל-18% מהאימהות של התינוקות שנולדו בלידה מוקדמת ומשקל הלידה שלהם היה נמוך, הייתה מחלת חניכיים מפושטת. דלקת חניכיים היא גורם סיכון ללידה מוקדמת שלא התייחסו אליו בעבר.